Accra - Reisverslag uit Alajo, Nigeria van bert schelde - WaarBenJij.nu Accra - Reisverslag uit Alajo, Nigeria van bert schelde - WaarBenJij.nu

Accra

Blijf op de hoogte en volg bert

01 Januari 1970 | Nigeria, Alajo

Ik ben op donderdag 6 oktober, de stad in geweest. Eerst naar het National Museum, dat was helaas gesloten wegens 'rehabilitation'. Dat schoot dus lekker op. Kan ik in een moeite door mijn creditcard nog een keer proberen. Nog steeds met hetzelfde resultaat als woensdag. Ik kom een heel eind, maar als de ATM uit zou moeten betalen geeft ze niet thuis; 'transaction declined'. Toch maar weer eens bellen met de ANWB-CCS.
Op naar Kwame Nkrumah Memorial Park, een park ter ere van de eerste president van een onafhankelijk Ghana, maart 1957. Het ziet er mooi uit met mooie standbeelden; een mooi eerbetoon voor een man die voor Afrika zo belangrijk is geweest in een periode dat een golf van hoop en verwachting over het continent spoelde. Helaas kan ik het park niet in, gesloten. Dan maar naar Fort Usher en James Fort. Dit fort was tot 2008 nog in gebruik als gevangenis. Bij de vuurtoren naast James Fort nog wat foto's genomen......en dat mocht dus niet. Na een standje en wat praten maar snel mijn weg vervolgd naar het 'Independance-' of 'Black Star Square' en de 'Independance Arch'. Twee indrukwekkende gedenkplaatsen ter ere van de onafhankelijkheid.
Ghana is volgens het Westen een van de landen die het sinds de onafhankelijkheid goed hebben gedaan, misschien in Afrika wel de beste leerling van de klas; een stabiele democratie op een nog steeds zeer onrustig continent waar staatsgrepen en burgeroorlogen eerder regel dan uitzondering zijn; maar niet in Ghana. Dit najaar zijn er verkiezingen en het heeft er alle schijn van dat ook deze democratisch verlopen. Vlakbij mijn hotel was ik toevallig getuige van de ontvangst van een van de presidentskandidaten met zijn gevolg door het volk, en een toespraak van hem op straat; uitzinnige taferelen, gezang en dans!! Dat gaat toch wel even anders dan wanneer, pak-m-beet, Diederik Samson in Rotterdam het spreekgestoelte bestijgt.
Toen ik door het centrum van de stad liep schrok ik toch wel een beetje en had ik zo mijn twijfels (Westerse arrogantie? ) of de onafhankelijkheid wel zoveel goeds heeft gebracht. De stad maakt een vervallen indruk , de hygi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nigeria, Alajo

bert

Wereld fietsende reisbegeleider.

Actief sinds 10 Sept. 2016
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 140496

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2016 - 31 Januari 2017

West Afrika op de fiets.

Landen bezocht: